Cele mai citate surse media din România
Digi 24 este cea mai citată sursă media din țară. Pe locul al doilea se află Antena 3 CNN iar podiumul este completat de Fanatik.
Analiza privind frecvența celor mai citate surse media a fost efectuată pe baza a 6.157 materiale ale publicațiilor de presă, a emisiunilor de știri de televiziune și radio și a materialelor de pe site-urile web care au apărut în perioada 01 februarie – 28 februarie 2023, în media din România.
În cel mai recent TOP 10 al celor mai citate surse media din luna februarie, cea mai mare pondere este deținută de televiziuni: Digi 24, Antena 3 CNN, Digi Sport și Pro TV. Presa scrisă și online este reprezentată în mod egal în top, fiecare tip de media fiind prezent cu câte trei redacții: Fanatik, Adevărul, Libertatea, respectiv g4media.ro, stiripesurse.ro, hotnews.ro. În același timp, posturile de radio nu sunt prezente în TOP 10 Cele mai citate surese media.
Clasamentul general din februarie al celor mai citate surse media din România este deschis de Digi 24. Potrivit mediaTRUST, postul a fost citat de 597 de ori de alți jurnaliști din țară. În februarie, cele mai preluate subiecte ale postului au fost în contextul lucrărilor de dragare a canalului Bâstroe făcute de Ucraina, precum și știrile legate de seria de cutremure din județul Gorj. Pe locul doi se clasează Antena 3 CNN cu 548 de referințe, iar podiumul este completat de Fanatik cu 373 de citări. Adevărul înregistrează 353 de mențiuni în perioada analizată, g4media.ro este în top cu 256 de mențiuni, iar Libertatea este pe poziția 6 cu 241 mențiuni, la egalitate cu Digi Sport. Stiripesurse.ro, pe 7, este citat în 238 materiale, Gazeta Sporturilor are 205 mențiuni iar topul este închis de ProTV citat de alți jurnaliști din țară de 199 de ori.
Presă scrisă – Top 5
În ceea ce privește presa scrisă, Fanatik este lider în clasamentul titlurilor de presă, cu 373 de citări, urmat de Adevărul, cu 353 de citări și Libertatea, cu 241 de citări. Gazeta Sporturilor este și ea în topul celor mai citate surse din presa scrisă, cu 205 referințe, iar Ziarul Financiar nu lipsește din top și ocupă poziția a 5-a, fiind citat în 147 de materiale jurnalistice.
Cele mai citate posturi TV
La categoria celor mai citate posturi de televiziune, primul loc este ocupat de Digi 24 cu 597 de mențiuni în presa din România. Poziția a doua aparține postului Antena 3 CNN, ale cărui știri au fost menționate de alte surse media de aproape 548 de ori în februarie. Locul trei în clasament este ocupat de Digi Sport cu 241 de mențiuni, urmat de ProTV care a înregistrat 199 de mențiuni, iar B1 TV întregește clasamentul, situându-se pe locul 5, cu 164 mențiuni.
Europa FM și RFI, în topul celor mai citate 5 posturi de radio din țară
În ceea ce privește posturile de radio, Europa FM este liderul celor mai citate posturi de radio, cu 61 de referințe în alte titluri media din România, urmat de RFI, cu 32 de citate. Podiumul este închis de România Actualități, ale cărui știri au fost citate de 7 ori de alte redacții în luna precedentă. În clasament s-au calificat și posturile de radio Pro FM și Digi FM, ale căror știri au fost citate de 6 ori, respectiv o dată (Digi FM) de către jurnaliști din alte instituții media din țară.
G4media.ro este lider în online, urmat de stiripesurse.ro iar locul 3 pe podium revine hotnews.ro.
În februarie, g4media.ro a fost lider în topul celor citate surse online, cu 256 de referințe. Pe locul al doilea, cu un rezultat ușor mai mic, de 238 de referințe, s-a situat stiripesurse.ro. Podiumul este închis de hotnews.ro, citat de alte surse media din țară de 172 de ori. Următorul loc îi aparține site-ului ziare.com, citat în 163 de materiale jurnalistice în media din România. Site-ul spynews.ro a înregistrat 129 mențiuni în media, ocupând locul 5 în clasament.
Metodologie
Studiul celor mai citate surse de media din România oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor instituții media (print, online, radio, TV), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 01 februarie – 28 februarie 2023.
Raportul analizeză articolele din presa scrisă și on-line, precum și știrile difuzate de posturile de radio și TV în care au fost menționate numele surselor de informare în masă. Raportul a luat în considerare acele materiale care fac referire la articole, știri, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie republicări integrale din alte media.
Sintagmele folosite în elaborarea studiului pot fi recunoscute după următoarele forme: o declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 CNN X a spus că …”/ “potrivit unui studiu realizat de ziarul Capital …”.
Principalul criteriu conform căruia un anumit material a fost luat în considerare constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt mediu de informare (print, online) sau difuzat la un post de radio/TV. Suma referirilor unei surse citate nu include citările publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust.
Atunci când sursa citată este menționată de mai multe ori în același material este luată în considerare ca o singură apariție – o singură citare a mediului respectiv.
Studiul analizează știrile difuzate și articolele publicate de peste 30 de posturi de radio și de televiziune, peste 100 de surse din presa scrisă, peste 3000 de surse online care publică regulat știri și articole noi.
Analiza nu include materiale care:
- se referă la presa străină;
- sunt referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
- sunt republicate integral dintr-un ziar sau un site;
- citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
- se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii care nu sunt instituții media;
- sunt reluări ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
- fac referire la filme și programe difuzate de posturile de televiziune;
- sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă;
- sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio;
- provin de la agenţiile de presă precum Mediafax, news.ro, Agerpres etc sau de pe portalurile cu caracter de agregatori de conținut;
- fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
- provin de pe platformele de socializare și comentariile postate în cadrul articolelor de pe site-urile de internet.
Informații detaliate privind monitorizarea mass-media pot fi găsite la adresa www.mediatrust.ro
Despre mediaTRUST România
Înființată în 1999, parte a Institute of Media Monitoring (IMM) din Polonia, mediaTRUST România, este compania de monitorizare media cu capital privat cu cea mai îndelungată experiență pe piață si cel mai vast portofoliu de clienți. Compania oferă clienţilor săi acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, online, radio şi TV) din 15 ţări din Europa Centrală şi de Est. Din 2004, suntem membri ai organizaţiei internaţionale de elită FIBEP (Federation Internationale des Bureauxd’Extraits de Presse), iar în 2014 am devenit membri BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) şi ARMA (Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor).
Descarcă studiul complet: