Cele mai citate surse din mass-media
Clasamentul din noiembrie al celor mai citate mijloace de informare în masă din România se deschide cu Digi 24. Pe locul al doilea se află Fanatik, iar podiumul este completat de Antena 3 CNN.
Analiza privind frecvența celor mai citate surse din mass-media a fost efectuată pe baza a peste 10.000 de materiale ale publicațiilor de presă, a emisiunilor de știri de televiziune și radio și a materialelor de pe site-urile web care au apărut în perioada 1 noiembrie – 30 noiembrie 2023 în mass-media din România. Din acest set extins, au fost identificate 6.677 de materiale valide.
În TOP 10 Cele mai citate surse din mass-media în luna noiembrie, online-ul devine lider, cu cea mai mare pondere — 38.19% din totalul citărilor. Principalele canale care au contribuit la acest procent sunt gsp.ro, hotnews.ro, g4media.ro, romania.europalibera.org și recorder.ro. Televiziunea devine cea de-a doua sursă citată, cu o cotă semnificativă, de 36.67% din total (Digi 24, Antena 3 CNN, Digi Sport, Prima TV și România TV). Presa scrisă își menține relevanța, cu 19.78% din total iar sursele radio, cu o pondere în creștere, de 5.31%, continuă să aibă impact în peisajul media.
În luna noiembrie, Digi 24 revine pe primul loc în clasamentul general al celor mai citate surse din mass-media, cu peste 570 de citări de către alți jurnaliști din țară. Următorul în top este Fanatik, menționat de alte surse media de peste 550 de ori și atingând un vârf de citări pe data de 10 noiembrie. Podiumul este completat de Antena 3 CNN, citată de 551 de ori de alte redacții, iar subiectul cel mai preluat a fost legat de declarațiile lui Rareș Bogdan, lider PNL, care a calificat coaliția cu PSD drept insuportabilă și a sugerat o posibilă ieșire de la guvernare. În replică, Marcel Ciolacu a propus restrângerea ședințelor coaliției, avansând ideea ca discuțiile să se desfășoare într-un cadru restrâns, implicând doar liderul PNL, Nicolae Ciucă, secretarii generali și vicepremierii. Pe parcursul perioadei analizate, Digi Sport a fost citat de 304 ori, iar postul de radio RFI a înregistrat 287 de citări. Gsp.ro ocupă poziția a șasea, fiind citat de 268 de ori, urmat de Adevărul, care a fost citat de 261 de ori de alte redacții. Hotnews.ro se află pe locul 8, citat în 244 de materiale, în timp ce g4media.ro are 224 de citări. Topul este închis de romania.europalibera.org, site citat de alți jurnaliști din țară de 217 ori.
Presă scrisă – Top 5
În categoria presă scrisă, Fanatik se situează pe primul loc în clasamentul celor mai citate surse, înregistrând 553 citări. În cursul lunii noiembrie, atenția mass-mediei s-a concentrat pe „războiul” declarațiilor dintre Dan Șucu și Gigi Becali, cu privire la primele de victorie ale jucătorilor de la Rapid. Pe locurile următoare se află Adevărul cu 261 de citări și Libertatea, citată în 214 materiale în presă. Jurnaliștii de la Adevărul au informat că România nu va deveni parte a zonei Schengen nici în acest an. La ședința Consiliului Justiție și Afaceri Interne (JAI) din 4-5 decembrie, care a avut pe ordinea de zi includerea României și Bulgariei în spațiul european de liberă circulație, nu a fost înregistrat niciun vot în acest sens. Pe de altă parte, materialul celor de la Libertatea, referitor la turneul în Africa al Preşedintelui Klaus Iohannis și anunţul că vor fi făcute publice costurile acestui turneu, prin intermediul serviciului de presă al Administrației Prezidențiale, a fost cel mai citat în luna noiembrie. Click este, de asemenea nelipsită din top, cu 124 de citări în alte surse media, în timp ce Ziarul Financiar revine în top, fiind citat în 77 de materiale jurnalistice.
Cele mai citate posturi TV
Primul loc al celor mai citate posturi de televiziune este menținut de Digi 24, citat în 577 de articole jurnalistice în mass-media din România. La începutul lunii noiembrie, materialul cel mai citat al jurnaliștilor de la Digi s-a referit la deschiderea Graniței Gaza-Egipt, pe primele liste de evacuare neregăsindu-se români. Ministerul Afacerilor Externe a anunțat atunci că se menține dialogul pentru evacuarea concetățenilor aflați în această zonă. Poziția a doua aparține postului Antena 3 CNN, menționat de alte redacții din țară de 551 de ori. Locul trei în clasament este ocupat de Digi Sport cu 304 citări. În noiembrie, jurnaliștii Digi Sport au relatat cu privire la declarațiile lui Cristiano Bergodi înaintea derby-ului FCSB – Rapid, din etapa a 15-a a Ligii 1. Prima TV ocupă locul al patrulea, cu 194 de citări. Materialul cel mai citat a fost cel referitor la declarațiile făcute de Elena Lasconi într-un interviu acordat postului. Aceasta a exprimat opinia că familia este alcătuită dintr-un bărbat și o femeie, iar întrebată dacă a participat la Referendumul pentru Familie, organizat de fostul lider PSD Liviu Dragnea, Lasconi a confirmat că a luat parte și a votat „Da”. În urma acestor declarații, USR a decis retragerea sa de pe lista de candidați pentru alegerile europarlamentare. România TV întregește clasamentul, post citat în 185 de articole din presă.
RFI, lider la radio și în noiembrie. Europa FM și Digi FM pe următoarele 2 poziții.
RFI rămâne liderul celor mai citate posturi de radio, fiind menționat de 287 de ori în alte titluri de presă din România. Cele două materiale ale jurnaliștilor postului, care abordează pachetul de măsuri fiscale cu propunerea de a limita plățile la cel mult 10.000 de lei pe zi între persoanele fizice și la 5.000 de lei între persoanele fizice și comercianți, precum și subiectul privind votul Legii Pensiilor în Senat, au fost subiecte de interes citate de către diverse redacții din țară. În continuarea clasamentului, Europa FM se poziționează pe locul al doilea, post citat în 42 de articole jurnalistice, iar Digi FM ocupă locul al treilea, fiind citat în 15 materiale jurnalistice. Pro FM ocupă locul al patrulea, fiind citat în 9 articole de către alți jurnaliști, în timp ce postul Virgin Radio intră în top, alături de București FM, ambele având câte 1 material în care au fost citate.
În luna noiembrie, gsp.ro a fost lider în topul celor mai citate site-uri.
Cu un vârf în data de 3 noiembrie, gsp.ro ocupă prima poziție în topul celor mai citate surse online, cu alte redacții citând articolele jurnaliștilor de pe acest site de 268 de ori. Subiectul cel mai citat este legat de cazul lui Lucian Burdujan, care și-a pierdut întreaga avere dobândită din fotbal din cauza dependenței de jocurile de noroc. Acesta a dispărut în noiembrie anul trecut și este acum înregistrat pe site-ul Poliției Române la categoria persoane dispărute. Pe locul al doilea, cu 244 de mențiuni în alte surse media, se află hotnews.ro, iar materialul cel mai citat al redacției se referă la protestul farmaciștilor. Aceștia au reclamat că în ultimii ani „nu a fost luată nicio măsură de sprijinire a acestui sector, deși este unul hiper-reglementat” și că „farmacistul este o profesie de care autoritățile își aduc aminte doar atunci când sunt în impas, fiind uitat însă din discuțiile care vizează strategii de sănătate sau programe de prevenție”. Podiumul este închis de g4media.ro, citat de alte surse media din țară de 224 de ori. În luna noiembrie, jurnaliștii de la g4media.ro au prezentat declarațiile premierului Ciolacu, care a sugerat că Bucureștiul ar putea lua în considerare renunțarea la cuplarea cu Bulgaria în ceea ce privește aderarea la spațiul Schengen, anunțând că va solicita o reuniune extraordinară a Consiliului Justiție și Afaceri Interne (JAI) pentru discutarea aderării la Schengen, aceasta fiind și subiectul cel mai citat în presă. Următorul loc îi revine site-ului romania.europalibera.org, citat în 217 materiale jurnalistice. Materialul cel mai citat al redacției a adus în atenție contractele de consultanță de 18 milioane de euro ale instituțiilor publice, evidențiind că firma unui consilier din Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a obținut cea mai mare sumă de bani publici, în timp ce Guvernul a emis o ordonanță pentru a reduce cheltuielile bugetare. Ulterior dezvăluirii de către Europa Liberă, consilierul în cauză a demisionat. Topul este închis de recorder.ro, cu 197 de citări în alte surse media, cu materiale referitoare la ancheta jurnaliștilor Recorder de desecretizeze a costurilor călătoriilor Președintelui Klaus Iohannis în străinătate.
Metodologie
Studiul celor mai citate surse din mass-media oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor instituții media (print, online, radio, TV), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată pentru perioada 1– 30 noiembrie 2023.
Raportul analizeză articolele din presa scrisă și on-line, precum și știrile difuzate de posturile de radio și TV în care au fost menționate numele surselor de informare în masă. Raportul a luat în considerare acele materiale care fac referire la articole, știri, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie republicări integrale din alte media.
Sintagmele folosite în elaborarea studiului pot fi recunoscute după următoarele forme: o declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 CNN X a spus că …”/ “potrivit unui studiu realizat de ziarul Capital …”.
Principalul criteriu conform căruia un anumit material a fost luat în considerare constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt mediu de informare (print, online) sau difuzat la un post de radio/TV. Suma referirilor unei surse citate nu include citările publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust.
Atunci când sursa citată este menționată de mai multe ori în același material este luată în considerare ca o singură apariție – o singură citare a mediului respectiv.
Studiul analizează știrile difuzate și articolele publicate de peste 30 de posturi de radio și de televiziune, peste 100 de surse din presa scrisă, peste 3000 de surse online care publică regulat știri și articole noi.
În procesul de monitorizare a materialelor din cadrul posturilor de televiziune, radiourilor și publicațiilor tipărite care au și o prezență online, raportarea a cumulat și citările provenite de pe site-urile aferente.
Sursele citate în cadrul acestei analize sunt exclusiv naționale în cazul posturilor de radio, televiziune și presei scrise.
Analiza nu include materiale care:
- se referă la presa străină;
- sunt referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
- sunt republicate integral dintr-un ziar sau un site;
- citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
- se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii care nu sunt instituții media;
- sunt reluări ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
- fac referire la filme și programe difuzate de posturile de televiziune;
- sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă;
- sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio;
- fac referire la agenţiile de presă precum Mediafax, news.ro, Agerpres etc sau provin de pe portalurile cu caracter de agregatori de conținut;
- fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
- provin de pe platformele de socializare și comentariile postate în cadrul articolelor de pe site-urile de internet.
Informații detaliate privind monitorizarea mass-media pot fi găsite la adresa www.mediatrust.ro
Despre mediaTRUST România
mediaTRUST România, este cea mai mare companie de monitorizare media din România. Având cea mai îndelungată experiență pe piață (peste 20 ani) si cel mai vast portofoliu de clienți (peste 600 clienţi în anul 2023), mediaTRUST România s-a afirmat ca element esențial în industria sa și este recunoscută drept un reper al domeniului. Din anul 2004 a devenit membru al FIBEP (Federation Internationale des Bureauxd’Extraits de Presse) dezvoltând parteneriate în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est prin care oferă acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, radio, TV, online și social media). Membru al organizațiilor autohtone de profil, BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) și ARMA (Asociația Română pentru Măsurarea Audiențelor) din 2014, mediaTRUST România aduce în prim-plan servicii premium și utilizează tehnologii de monitorizare și analiză media de ultimă generație.
Descarcă studiul mediaTRUST