Cele mai citate surse media din România în luna iulie
Digi 24 rămâne cea mai citată sursă media din peisajul media românesc. Pe locul al doilea se află Antena 3 CNN, iar podiumul este completat de G4media.
Analiza privind frecvența celor mai citate surse media a fost efectuată pe baza a peste 10.000 de materiale ale publicațiilor de presă, a emisiunilor de știri de televiziune și radio și a materialelor de pe site-urile web care au apărut în perioada 01 iulie – 31 iulie 2023 în media din România. Din acest set extins, au fost identificate 6.737 de materiale valide.
În TOP 10 cele mai citate surse media din luna iulie, televiziunea este lider, cu cea mai mare pondere — 39.3% din totalul citărilor. Principalele canale care au contribuit la acest procent sunt Digi 24, Antena 3 CNN, Digi Sport, România TV și Pro TV. În același timp, sursele citate din mediul online înregistrează o cotă semnificativă, de 37% din total (g4media.ro, hotnews.ro, ziare.com, stiripesurse.ro, economedia.ro și cancan.ro) fapt care ilustrează creșterea încrederii publicului în conținutul lor informativ. Presa scrisă își menține relevanța, cu 22.3% din total iar sursele radio, deși cu o pondere mai mică, de 1.4%, continuă să aibă impact în peisajul media.
Digi 24 continuă să se mențină pe primul loc în clasamentul general al celor mai citate surse media din România, cu peste 620 de citări de către alți jurnaliști din țară. În cursul lunii iulie, atenția mass-mediei s-a concentrat pe dezvăluirile privind situația azilelor de bătrâni iar subiectul a fost amplu discutat de Digi 24, cel mai citat material jurnalistic fiind în contextul implicării lui Ștefan Godei, liderul și coordonatorul grupului responsabil pentru afacerea azilelor de bătrâni de pe urma cărora a câștigat peste 3,7 milioane de lei, conform procurorilor DIICOT.
Antena 3 CNN păstrează poziția a doua, postul fiind menționat de alte surse media de aproape 530 de ori și atingând un vârf de citări pe data de 5 iulie.
Podiumul este completat de g4media.ro cu 336 de citări iar subiectul care s-a bucurat de cel mai mare număr de citări a fost legat de discuțiile din cadrul coaliției de guvernare referitoare la implementarea unor noi măsuri fiscale pentru a acoperi deficitul bugetar, precum majorarea accizelor la tutun, alcool și zahăr. Pe parcursul perioadei analizate, Adevărul înregistrează 330 de citări, iar Digi Sport urcă în top cu 301 citări. Fanatik coboară 3 poziții și ocupă poziția a șasea cu 292 de citări, urmat de Gazeta Sporturilor. Hotnews.ro urcă o poziție și se află pe locul 8, fiind citat în 278 de materiale, în timp ce Libertatea are 230 de citări. Topul este închis de România TV, post citat de alți jurnaliști din țară de 175 de ori.
Presă scrisă – Top 5
În categoria presă scrisă, Adevărul se situează pe primul loc în clasamentul celor mai citate surse, înregistrând 330 de citări. Subiectul legat de bagajul în avion care a ajuns să coste cât zborul în sine a fost mult preluat de alți jurnaliști români. Pe locurile următoare se află Fanatik cu 292 de citări și Gazeta Sporturilor, care își menține poziția în top, citată în 286 de materiale în presă. Libertatea este de asemenea nelipsită din top, cu 230 de citări în alte surse media, iar Click rămâne în top 5, fiind citat în 147 de materiale jurnalistice.
Cele mai citate posturi TV
Primul loc al celor mai citate posturi de televiziune este menținut de Digi 24, citat în 624 de articole jurnalistice în presa din România. Poziția a doua aparține postului Antena 3 CNN, menționat de alte redacții din țară de 526 de ori. Locul trei în clasament este ocupat de Digi Sport cu 301 de citări, urmat de România TV care a înregistrat 175 de citări. În iulie, primarul Florentin Pandele a acordat un interviu echipei România TV, în incinta Primăriei Voluntari, susţinând că nu are nicio vină în situaţia gravă descoperită în azilele din localitate şi exprimându-şi speranţa că cei vinovaţi vor fi traşi la răspundere. Pro TV întregește clasamentul, citat în 172 articole din presă.
RFI, lider la radio. Europa FM și Digi FM la egalitate.
În luna iulie, RFI rămâne liderul celor mai citate posturi de radio, fiind menționat de 62 de ori în alte titluri de presă din România. Interviul acordat jurnalistilor RFI de senatorul PSD Daniel Zamfir, care susține desființarea a 200.000 de posturi vacante la stat, a fost un subiect de interes pentru alte redacții din țară.
În continuarea clasamentului, Europa FM se poziționează pe locul al doilea, la egalitate cu Digi FM, fiind citate în câte 9 materiale jurnalistice, urmate de România Actualități, cu 5 citări în luna iulie. Postul de radio Pro FM rămâne în top, cu 4 materiale în care a fost citat.
G4media.ro rămâne lider în online, urmat de hotnews.ro și ziare.com
Cu un vârf în data de 13 iulie, g4media.ro își păstrează poziția de cea mai citată sursă online, cu alte redacții citând articolele jurnaliștilor de pe acest site de 336 de ori. Pe locul al doilea, cu 278 de referințe în alte media, s-a situat hotnews.ro. Jurnaliștii hotnews.ro au relatat cu privire la modificările fiscale ce vor avea loc, adică a creșterilor de taxe, creșterea impozitului pe dividende, majorarea TVA la anumite produse și servicii. Podiumul este închis de ziare.com, citat de alte surse media din țară de 173 de ori. Următorul loc îi aparține site-ului stiripesurse.ro, citat în 171 de materiale jurnalistice în media din România, iar topul este închis de economedia.ro și cancan.ro, care ocupă poziția a cincea în clasament, fiecare înregistrând 143 de citări.
Metodologie
Studiul celor mai citate surse de media din România oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor instituții media (print, online, radio, TV), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 01 iulie – 31 iulie 2023.
Raportul analizeză articolele din presa scrisă și on-line, precum și știrile difuzate de posturile de radio și TV în care au fost menționate numele surselor de informare în masă. Raportul a luat în considerare acele materiale care fac referire la articole, știri, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie republicări integrale din alte media.
Sintagmele folosite în elaborarea studiului pot fi recunoscute după următoarele forme: o declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 CNN X a spus că …”/ “potrivit unui studiu realizat de ziarul Capital …”.
Principalul criteriu conform căruia un anumit material a fost luat în considerare constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt mediu de informare (print, online) sau difuzat la un post de radio/TV. Suma referirilor unei surse citate nu include citările publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust.
Atunci când sursa citată este menționată de mai multe ori în același material este luată în considerare ca o singură apariție – o singură citare a mediului respectiv.
Studiul analizează știrile difuzate și articolele publicate de peste 30 de posturi de radio și de televiziune, peste 100 de surse din presa scrisă, peste 3000 de surse online care publică regulat știri și articole noi.
În procesul de monitorizare a materialelor din cadrul posturilor de televiziune, radiourilor și publicațiilor tipărite care au și o prezență online, raportarea a cumulat și citările provenite de pe site-urile aferente.
Analiza nu include materiale care:
- se referă la presa străină;
- sunt referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
- sunt republicate integral dintr-un ziar sau un site;
- citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
- se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii care nu sunt instituții media;
- sunt reluări ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
- fac referire la filme și programe difuzate de posturile de televiziune;
- sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă;
- sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio;
- fac referire la agenţiile de presă precum Mediafax, news.ro, Agerpres etc sau provin de pe portalurile cu caracter de agregatori de conținut;
- fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
- provin de pe platformele de socializare și comentariile postate în cadrul articolelor de pe site-urile de internet.
Informații detaliate privind monitorizarea mass-media pot fi găsite la adresa www.mediatrust.ro
Despre mediaTRUST România
Înființată în 1999, parte a Institute of Media Monitoring (IMM) din Polonia, mediaTRUST România, este compania de monitorizare media cu capital privat cu cea mai îndelungată experiență pe piață si cel mai vast portofoliu de clienți. Compania oferă clienţilor săi acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, online, radio şi TV) din 15 ţări din Europa Centrală şi de Est. Din 2004, suntem membri ai organizaţiei internaţionale de elită FIBEP (Federation Internationale des Bureauxd’Extraits de Presse), iar în 2014 am devenit membri BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) şi ARMA (Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor).