Categories: Studii Media

Cele mai citate surse media din România

Clasamentul din august al celor mai importante mijloace de informare în masă din România se deschide cu Digi 24. Potrivit mediaTRUST, Digi 24 a fost citată de alți jurnaliști din țară de 854 ori. Pe locul al doilea s-a clasat Antena 3 CNN cu 564 de referințe în alte media, iar podiumul este închis de Fanatik cu 386 de citări.

 

Analiza privind frecvența celor mai citate surse media a fost efectuată pe baza a peste 10.000 de materiale ale publicațiilor de presă, a emisiunilor de știri de televiziune și radio și a materialelor de pe site-urile web care au apărut în perioada 1 august – 31 august 2023 în media din România. Din acest set extins, au fost identificate 7.375 de materiale valide.

 

În clasamentul celor mai citate surse media din luna august, televiziunea domină, contribuind cu 44.54% din totalul citărilor. Dintre acestea, Digi 24, Antena 3 CNN, România TV, Digi Sport și Profit News TV au jucat un rol semnificativ în atingerea acestui procent. Mediul online ocupă o parte importantă, cu o cotă de 32.99% din total (prin sursele hotnews.ro, g4media.ro, stiripesurse.ro, ziare.com și cancan.ro), reflectând creșterea încrederii publicului în informațiile furnizate. Presa scrisă rămâne relevantă, reprezentând 20.61% din total, în timp ce sursele radio, cu o pondere mai mică, de 1.76%, continuă să aibă un impact în peisajul media.

 

Digi 24 continuă să se mențină pe primul loc în clasamentul general al celor mai citate surse media din România, cu peste 850 de citări de către alți jurnaliști din țară. Antena 3 CNN păstrează poziția a doua, postul fiind menționat de alte surse media de aproape 570 de ori. Podiumul este completat de fanatik.ro cu 386 de citări. Pe parcursul perioadei analizate, Adevărul înregistrează 372 de citări, iar hotnews.ro urcă în top pe poziția cinci cu 355 citări. G4media.ro rămâne în primele zece surse citate și ocupă poziția a șasea cu 350 de citări, urmată de România TV. Digi Sport se află pe locul 8, fiind citat în 272 de materiale, în timp ce Libertatea își menține poziția în clasament cu 264 de citări. Topul este închis de stiripesurse.ro, site citat de alți jurnaliști din țară de 236 de ori.

Presă scrisă – Top 5

În categoria presă scrisă, Fanatik se situează pe primul loc în clasamentul celor mai citate surse, înregistrând 386 de citări. Pe poziția următoare se află Adevărul cu 372 de citări, materialul referitor la zeci de concursuri care au fost declanșate de ministere și instituții locale, pentru ocuparea unor posturi vacante, la scurt timp după ce premierul și ministrul de Finanțe au anunțat că taie circa 200.000 de asemenea posturi, a fost cel mai preluat în cursul lunii august. Libertatea a urcat o poziție, fiind menționată în 264 de materiale de presă. Una dintre știrile sale, cea mai preluată de alte redacții, a fost cea care a dezvăluit filmările obținute de ziar despre inundarea Unității de Primiri Urgențe de la Spitalul Bagdasar-Arseni, construcție care a costat 3,5 milioane de euro și care a fost inaugurată acum 2 ani. Gazeta Sporturilor a coborât cu o poziție în clasament, fiind citată în alte surse media de 183 de ori, în timp ce Ziarul Financiar a revenit în topul celor mai citate surse din presa scrisă, fiind menționat în 127 de materiale jurnalistice.

 

Cele mai citate posturi TV

Primul loc al celor mai citate posturi de televiziune este menținut de Digi 24, citat în 854 de articole jurnalistice în presa din România, cu 230 mai multe decât în iulie. Cel mai preluat material al jurnaliștilor de la Digi a fost cel legat de eforturile Guvernului României de a convinge Comisia Europeană să accepte un deficit bugetar mai mare. Interviul acordat de către Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, jurnaliștilor de la Digi, în care acesta susține o creștere a deficitului de la 4,4% din PIB la 5,5%, a fost un punct central, argumentând că România a avut cheltuieli mari și neprevăzute din cauza războiului din Ucraina. Poziția a doua aparține postului Antena 3 CNN, menționat de alte redacții din țară de 564 de ori. Locul trei în clasament este ocupat de România TV cu 305 citări. În august, într-un interviu pentru România TV, imediat după explozia de la Crevedia, Ion Doldurea, primarul din Caracal, a vorbit despre tragedia produsă la firma fiului său, Ionuţ Doldurea, ocazie cu care a declarat despre pompierii răniţi că „e problema lor”, ulterior afirmând că nu știa despre ce este vorba când a făcut declarația. Digi Sport este pe patru, înregistrând 272 de citări. Profit News TV întregește clasamentul, citat în 193 de articole în presă. Materialul jurnaliștilor de la Profit News TV despre noile sarcini pentru inspectorii ANAF care trebuie să facă un plan în care să estimeze câți bani vor lua suplimentar de la firme în urma inspecțiilor fiscale pe care urmează să le facă, a fost cel mai preluat articol al redacției.

 

RFI, lider la radio. Europa FM și Digi FM la egalitate.

RFI continuă să fie liderul în rândul posturilor de radio cele mai citate, fiind menționat de 85 de ori în alte titluri de presă din România. Un interviu acordat de Cristian Pârvan, președintele PIAROM, jurnaliștilor de la RFI, în care acesta critică măsurile fiscale pregătite de Guvern, a atras atenția altor redacții din țară, devenind un subiect de interes. În continuarea clasamentului, Europa FM ocupă locul al doilea, fiind menționat în 23 de materiale jurnalistice, iar România Actualități se află pe poziția a treia, cu 8 citări în luna august. Postul de radio Digi FM rămâne în top, fiind citat în 4 materiale. La egalitate pe locul al cincilea, cu un număr similar de materiale preluate de alte surse media, se află Pro FM și București FM, cu 3 citări fiecare.

 

Hotnews.ro.ro devine lider în online, urmat de g4media.ro și stiripesurse.ro

În luna august, hotnews.ro a fost liderul online, fiind citat de 355 de ori. Materialul exclusiv al jurnaliștilor de la hotnews.ro, care includea prima reacție a părinților tânărului implicat în tragedia de la 2 Mai și în care aceștia au afirmat că nu încearcă să-l scape de rigorile legii, a fost preluat de multe televiziuni. Pe poziția a doua, cu 340 de referințe în alte surse media, s-a situat g4media.ro. Jurnaliștii g4media.ro au relatat cu privire la procurorii DNA din cadrul Secţiei militare care au ridicat documente de la ISU Dâmboviţa, în legătură cu controalele făcute la staţia GPL din Crevedia. Podiumul este închis de stiripesurse.ro, citat de alte surse media din țară de 236 de ori. Subiectul cel mai preluat de alți jurnaliști a fost acela al românului Iulian Gherguț, răpit în urmă cu mai bine de 8 ani de o grupare jihadistă în Burkina Faso, apoi transferat în Mali, care a fost eliberat și a ajuns în România. Următorul loc îi aparține site-ului ziare.com, citat în 216 materiale jurnalistice în media din România, iar topul este închis de cancan.ro, care ocupă poziția a cincea în clasament, înregistrând 207 citări.

 

Metodologie

Studiul celor mai citate surse de media din România oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor instituții media (print, online, radio, TV), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 01 august – 31 august 2023.

Raportul analizeză articolele din presa scrisă și on-line, precum și știrile difuzate de posturile de radio și TV în care au fost menționate numele surselor de informare în masă. Raportul a luat în considerare acele materiale care fac referire la articole, știri, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie republicări integrale din alte media.

Sintagmele folosite în elaborarea studiului pot fi recunoscute după următoarele forme: o declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 CNN X a spus că …”/ “potrivit unui studiu realizat de ziarul Capital …”.

Principalul criteriu conform căruia un anumit material a fost luat în considerare constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt mediu de informare (print, online) sau difuzat la un post de radio/TV. Suma referirilor unei surse citate nu include citările publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust.

Atunci când sursa citată este menționată de mai multe ori în același material este luată în considerare ca o singură apariție – o singură citare a mediului respectiv.

Studiul analizează știrile difuzate și articolele publicate de peste 30 de posturi de radio și de televiziune, peste 100 de surse din presa scrisă, peste 3000 de surse online care publică regulat știri și articole noi.

În procesul de monitorizare a materialelor din cadrul posturilor de televiziune, radiourilor și publicațiilor tipărite care au și o prezență online, raportarea a cumulat și citările provenite de pe site-urile aferente.

Analiza nu include materiale care:

  • se referă la presa străină;
  • sunt referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
  • sunt republicate integral dintr-un ziar sau un site;
  • citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
  • se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii care nu sunt instituții media;
  • sunt reluări ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
  • fac referire la filme și programe difuzate de posturile de televiziune;
  • sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă;
  • sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio;
  • fac referire la agenţiile de presă precum Mediafax, news.ro, Agerpres etc sau provin de pe portalurile cu caracter de agregatori de conținut;
  • fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
  • provin de pe platformele de socializare și comentariile postate în cadrul articolelor de pe site-urile de internet.

Informații detaliate privind monitorizarea mass-media pot fi găsite la adresa www.mediatrust.ro

 

Despre mediaTRUST România

mediaTRUST România, este cea mai mare companie de monitorizare media din România.  Având cea mai îndelungată experiență pe piață (peste 20 ani) si cel mai vast portofoliu de clienți (peste 600 clienţi în anul 2023), mediaTRUST România s-a afirmat ca element esențial în industria sa și este recunoscută drept un reper al domeniului. Din anul 2004 a devenit membru al FIBEP (Federation Internationale des Bureauxd’Extraits de Presse) dezvoltând parteneriate în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est prin care oferă acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, radio, TV, online și social media). Membru al organizațiilor autohtone de profil, BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) și ARMA (Asociația Română pentru Măsurarea Audiențelor) din 2014, mediaTRUST România aduce în prim-plan produse premium și utilizează tehnologii de monitorizare și analiză media de ultimă generație.

 

Descarcă materialele: Cele mai citate surse media din România

Cele mai citate surse media din Romania – Comunicat presa 2023

 

 

 

 

Gabriela Stanescu

Share
Published by
Gabriela Stanescu

Recent Posts

Cele mai citate surse din mass-media Februarie 2024

Într-o lume în care informația înseamnă putere, este esențial să știm cine ne influențează gândirea și deciziile. În acest sens,…

8 luni ago

Digi 24 a fost cea mai citată sursă media din România în luna ianuarie 2024. Antena 3 CNN și Fanatik se clasează, de asemenea, pe podium.

Clasamentul din ianuarie al celor mai citate mijloace de informare în masă din România se deschide cu Digi 24. Potrivit…

9 luni ago

Fotbalul conduce în topul Federațiilor Sportive, urmat de Handbal și Baschet

În luna ianuarie, Federația Română de Baschet urcă pe locul 3 în clasamentul celor mai mediatizate Federații Sportive din România.…

9 luni ago

Valentine’s Day în România: Impactul și prezența în media

Valentine's Day, Ziua Îndrăgostiților în tradiția occidentală, devine o oportunitate de marketing exploatată intens de către comercianții din România, aspect…

9 luni ago

Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale – Cel mai vizibil în media

În luna ianuarie 2024, Florin Barbu a fost ministrul cu cea mai extinsă acoperire mediatică din rândul colegilor săi din…

9 luni ago

Profi conduce clasamentul spoturilor difuzate la radio, TV și presă scrisă în prima lună a anului 2024

Potrivit analizei de monitorizare mediaTRUST, efectuată între 1 și 31 ianuarie 2024, Profi, lanțul de supermarketuri și magazine de proximitate…

10 luni ago