Categories: Studii Media

Impactul inteligenței artificiale în presa online și social media din România – Desfășurat monitorizând instrumentul ChatGPT-

În cadrul studiului de monitorizare media desfășurat între 15 aprilie – 14 mai 2023, mediaTRUST a examinat amploarea mediatizării în jurul subiectului ChatGPT – un avans remarcabil în domeniul Inteligenței Artificiale. Încă de la lansare, ChatGPT, botul conversațional software care utilizează cele mai avansate tehnici de inteligență artificială, a captat atenția opiniei publice și a devenit subiectul unor dezbateri intense și controversate.

Studiul, care a monitorizat un total de 3.270 de materiale jurnalistice în mediul online și social media, pune în evidență impactul major pe care ChatGPT îl are în atenția publicului și în peisajul mediatic.

Cu peste 2.210 de apariții exclusiv în mediul online, constatăm că ChatGPT a generat un interes semnificativ și a stârnit dezbateri în comunitatea online.

Un vârf de vizibilitate a fost înregistrat pe data de 4 mai, când au fost identificate peste 130 de materiale despre ChatGPT în presa online. Cele mai multe dintre ele s-au concentrat asupra unui subiect provocator: „ChatGPT are propriile patru scenarii apocaliptice. Cum ar putea sfârși omenirea?”. Această abordare dramatică a generat un număr semnificativ de articole și a captat atenția cititorilor. De asemenea, știrea referitoare la cercetarea realizată de experții Kaspersky asupra capacității ChatGPT de a detecta phishing-ul a stârnit interesul presei și al publicului. Studiul celor de la Kaspersky a scos în evidență vulnerabilitățile sistemului, cum ar fi ratele ridicate de rezultate fals pozitive (până la 64%), explicațiile imaginare și dovezi false furnizate de ChatGPT pentru a-și susține verdictele. Alte subiecte intens mediatizate în online au fost în contextul exploatării popularității ChatGPT de către hackeri, conform avertismentelor Meta (Facebook).

În ceea ce privește sursele de informare, site-urile care au acordat cea mai mare atenție subiectului ChatGPT în mediul online au fost alephnews.ro și ziarulprofit.ro, având un număr egal de materiale (26). Totodată, news.ro și wallstreet.ro au publicat câte 24 de articole jurnalistice pe acest subiect în perioada monitorizată.

Și în social media, ChatGPT a generat un val de interes și implicare activă în perioada monitorizată. Pe platforma Facebook, au fost identificate aproape 600 de materiale referitoare la ChatGPT, acoperind o gamă diversă de subiecte. Printre acestea se remarcă declarațiile lui Elon Musk despre prejudecățile liberale ale ChatGPT și intenția sa de a contracara polarizarea prin intermediul propriului sistem de inteligență artificială, TruthGPT. De asemenea, în cadrul monitorizării, a fost identificat un număr considerabil de materiale jurnalistice care abordează utilizarea ChatGPT de către Poșta Română în redactarea fișelor de post. Alte materialele monitorizate au scos în evidență aspecte alarmante, cum ar fi impactul semnificativ al ChatGPT în industria inteligenței artificiale, unde trei sferturi dintre companii își concentrează investițiile. De asemenea, s-au remarcat și știrile despre interesul Regatului Unit de a dezvolta o entitate de inteligență artificială similară, în concordanță cu tendințele globale în adoptarea acestei tehnologii.

Cu peste 10.060 de like-uri, 1.000 de share-uri și 1.186 de comentarii la articolele publicate în social media în perioada monitorizată, ChatGPT a captat atenția și a stârnit discuții aprinse în special pe Facebook, Twitter, Instagram, dar și în Podcasturi. Popularitatea și impactul său în rândul utilizatorilor de social media sunt indicii clare ale influenței pe care ChatGPT o are în sfera publică și a dezbaterilor virtuale.

Concluziile în urma studiului arată că ChatGPT a reușit să captiveze atenția publicului și să provoace discuții aprinse în online și social media, impunându-se ca un subiect de mare relevanță și dezbateri intense în media. Rezultatele monitorizării mediaTRUST demonstrează rolul actual pe care ChatGPT îl deține în domeniul inteligenței artificiale, fiind acum un jucător influent în peisajul tehnologic contemporan.

 

Metodologie

Analiza include toate materialele din online, paginile oficiale facebook, twitter, instagram, youtube, bloguri, podcast-uri si comentarii rețele socializare. Pentru mai multe detalii privind monitorizarea presei scrise, radio, TV, online și social media consultați www.mediatrust.ro.

 

Despre mediaTRUST

Înființată în 1999 cu capital românesc, în prezent parte a Institute of Media Monitoring (IMM) din Polonia, mediaTRUST România, este compania de monitorizare media cu capital privat cu cea mai îndelungată experiență pe piață si cel mai vast portofoliu de clienți. De serviciile mediaTRUST beneficiază cele mai importante instituţii naţionale (Administraţia Prezidenţială, Guvernul României) şi europene (Comisia Europeană), companii autohtone şi internaţionale. Din 2004 suntem membri ai organizaţiei internaţionale de elită FIBEP (Federation Internationale des Bureaux d’Extraits de Presse), iar în 2014 am devenit membri BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) şi ARMA (Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor).

 

Descarcă studiul

Impactul ChatGPT în presa online și social media din România-1

 

 

Gabriela Stanescu

Share
Published by
Gabriela Stanescu

Recent Posts

Cele mai citate surse din mass-media Februarie 2024

Într-o lume în care informația înseamnă putere, este esențial să știm cine ne influențează gândirea și deciziile. În acest sens,…

9 luni ago

Digi 24 a fost cea mai citată sursă media din România în luna ianuarie 2024. Antena 3 CNN și Fanatik se clasează, de asemenea, pe podium.

Clasamentul din ianuarie al celor mai citate mijloace de informare în masă din România se deschide cu Digi 24. Potrivit…

10 luni ago

Fotbalul conduce în topul Federațiilor Sportive, urmat de Handbal și Baschet

În luna ianuarie, Federația Română de Baschet urcă pe locul 3 în clasamentul celor mai mediatizate Federații Sportive din România.…

10 luni ago

Valentine’s Day în România: Impactul și prezența în media

Valentine's Day, Ziua Îndrăgostiților în tradiția occidentală, devine o oportunitate de marketing exploatată intens de către comercianții din România, aspect…

10 luni ago

Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale – Cel mai vizibil în media

În luna ianuarie 2024, Florin Barbu a fost ministrul cu cea mai extinsă acoperire mediatică din rândul colegilor săi din…

10 luni ago

Profi conduce clasamentul spoturilor difuzate la radio, TV și presă scrisă în prima lună a anului 2024

Potrivit analizei de monitorizare mediaTRUST, efectuată între 1 și 31 ianuarie 2024, Profi, lanțul de supermarketuri și magazine de proximitate…

11 luni ago