Kinder: Liderul investițiilor publicitare și în octombrie 2023
Industria producției de dulciuri este marcată de investiții masive în promovarea produselor lor prin publicitate. În luna octombrie, așa cum s-a întâmplat și în luna precedentă, brandul Kinder, afiliat grupului Ferrero Romania, a continuat să fie lider pe piața de publicitate. Potrivit analizei de monitorizare a reclamelor radio, tv și presă scrisă efectuată de mediaTRUST în perioada 1-31 octombrie 2023, Secom s-a situat pe locul secund, în timp ce Catena a rămas pe poziția a treia.
Conform datelor furnizate de Admonit, platforma mediaTRUST pentru monitorizarea reclamelor, în intervalul monitorizat s-au difuzat peste 630.000 de spoturi publicitare iar cheltuielile totale de publicitate au fost de peste 850 milioane euro rate card.
Subliniem importanța faptului că aceste cifre reflectă cheltuielile calculate pe baza tarifelor de publicitate (rate card) specifice fiecărui mediu de promovare, fără a lua în considerare discounturile, reducerile sau alte oferte speciale acordate individual de către advertiseri. Prin urmare, valoarea cheltuielilor prezentate în raport reprezintă cheltuielile brute ale brandurilor în domeniul publicității, înainte de eventuale negocieri comerciale sau avantaje comerciale specifice oferite de medii de promovare. Această precizare este esențială pentru a înțelege contextul real al investițiilor în publicitate și pentru a evalua impactul economic al campaniilor publicitare.
În perioada 1 – 31 octombrie 2023, Kinder, sub umbrela Ferrero Romania, a investit 25,7 milioane de euro în campanii publicitare și ocupă poziția de lider în ceea ce privește cheltuielile de publicitate, cu un total de 16.726 de reclame difuzate în perioada menționată. Brandul a adoptat o abordare strategică în ceea ce privește canalele de promovare, concentrându-se pe reclamele radio și TV. Cele mai promovate au rămas batoanele de ciocolată, pentru care s-au înregistrat peste 3.900 de spoturi iar cheltuielile cu publicitatea pentru aceste produse au fost de peste 7,4 milioane euro rate card. Prăjiturile cu cremă, ouăle surpriză și produsele Cooled chocolate bars au fost și ele intens promovate. Pe segmentul mediu de difuzare, cea mai semnificativă expunere mediatică s-a înregistrat pe TVR 1, unde au fost transmise peste 3.400 de spoturi publicitare, însumând un rate card de peste 6,7 milioane euro.
Suplimentele alimentare din portofoliul Secom continuă să se mențină în topul brandurilor cu cele mai mari cheltuieli în publicitate, alocând în octombrie un buget de 14,5 milioane de euro (rate card) pentru a-și promova produsele. Au fost difuzate 8.548 de reclame la radio și televiziune, ceea ce înseamnă că publicul din România a fost expus în medie de 275 ori pe zi la spoturile publicitare ale produselor Secom. Vitaminele și suplimentele pentru îmbunătăţirea memoriei şi concentrării au fost cele mai promovate în cursul lunii octombrie, însumând cheltuieli cu publicitatea de peste 9 milioane euro.
În luna octombrie, Catena a rămas în topul celor mai active branduri publicitare, alocând un buget similar cu cel din septembrie, în valoare de 12,7 milioane de euro, pentru campaniile sale publicitare. Brandul a difuzat 9.717 de spoturi publicitare, acoperind toate mediile de difuzare, inclusiv televiziunea, radio-ul și presa scrisă. Dintre acestea, 9.568 de spoturi au fost difuzate la televizor, iar cele mai semnificative cheltuieli cu publicitatea au fost înregistrate la Prima TV, unde s-au investit peste 1,9 milioane de euro conform tarifelor standard, pentru difuzarea a 770 de reclame în luna octombrie. De asemenea, brandul Catena a optat să se promoveze și în presa scrisă, plasând două reclame în acest mediu.
Kaufland, retailerul din cadrul grupului german Schwarz, a ocupat locul patru în topul cheltuielilor de publicitate în luna octombrie, având un buget estimat de 12,4 milioane de euro. Cu o strategie publicitară bine pusă la punct și cu utilizarea eficientă a canalelor media disponibile, precum radio și televiziune, Kaufland a difuzat un total de 11.370 de spoturi publicitare. La radio, au fost transmise 3.548 de spoturi, cu investiții de peste 1,12 milioane de euro, în timp ce la televizor a obținut cea mai mare expunere, cu 7.822 de spoturi difuzate și investiții de 11,2 milioane euro conform tarifelor standard.
Profi se menține pe locul cinci, cu un buget de publicitate în valoare de 11,5 milioane de euro (rate card). În cadrul acestui buget, au fost difuzate 14.064 de reclame la televiziune și radio.
În octombrie, Lidl s-a impus în topul celor mai active branduri, cu un buget de 11,4 milioane de euro alocat pentru campaniile publicitare. Alegând o strategie ce se concentrează pe toate mediile de difuzare, Lidl a investit aproximativ 11,47 milioane de euro în publicitate. La televizor, brandul a alocat aproximativ 10,1 milioane de euro pentru spoturile difuzate, prin difuzarea a 5.058 de reclame.
Carrefour urcă o poziție în clasament, cu o strategie concentrată pe toate cele 3 medii de difuzare iar eforturile de promovare ale brandului au culminat prin difuzarea a nu mai puțin de 7.846 de spoturi publicitare și un buget estimat la 11,1 milioane euro conform tarifelor standard. Cele mai ridicate cheltuieli cu publicitatea au fost la Pro TV, în valoare de 1,5 milioane euro rate card, prin difuzarea a 402 spoturi.
Topul continuă cu lanțul de restaurante de tip fast-food, McDonald’s, care a direcționat un buget semnificativ, de peste 9,7 milioane de euro (conform rate card) pentru a sprijini eforturile de promovare. Cu un total de 4.145 de spoturi publicitare difuzate, brandul a ales să se promoveze la radio și TV.
Brandul Cicatridina, prin advertiserul Naturpharma Romania, revine în top 10, concentrat exclusiv la televiziune. Cu un generos buget publicitar estimat la 9,06 milioane de euro (conform rate card) și un total de 6.840 spoturi difuzate în luna octombrie, acesta ocupă poziția a noua in ierarhia brandurilor cu cele mai mari cheltuieli de publicitate. S-au promovat medicamente eliberate fără prescripţie medicală, dar și produse de prim-ajutor.
Topul cheltuielilor de publicitate din luna octombrie se încheie cu Penny, lanțul de supermarketuri german de tip discount deținut de Rewe. Penny a investit un total de 8,66 milioane de euro (rate card) în campaniile sale publicitare și a difuzat 7.602 de spoturi în această perioadă, acoperind toate cele 3 medii de difuzare. Dintre acestea, 8,2 milioane euro/rate card au fost cheltuiți pentru promovarea la televizor.
Metodologie:
Raportul a fost elaborat pe baza datelor obținute din monitorizarea reclamelor Admonit mediaTRUST în perioada 1 – 31 octombrie 2023. Studiul a inclus reclamele brandurilor din media difuzate la radio, TV și presă scrisă. Cheltuielile prezentate în raport sunt conform tarifelor de listă oficiale ale fiecărui mediu, fără a include reduceri. Admonit permite monitorizarea campaniilor publicitare în timp real, inclusiv identificarea noilor spoturi și urmărirea cheltuielilor publicitare în funcție de categorii și mărci de produse detaliate.
Despre mediaTRUST
mediaTRUST România, este cea mai mare companie de monitorizare media din România. Având cea mai îndelungată experiență pe piață (peste 20 ani) si cel mai vast portofoliu de clienți (peste 600 clienţi în anul 2023), mediaTRUST România s-a afirmat ca element esențial în industria sa și este recunoscută drept un reper al domeniului. Din anul 2004 a devenit membru al FIBEP (Federation Internationale des Bureauxd’Extraits de Presse) dezvoltând parteneriate în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est prin care oferă acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, radio, TV, online și social media). Membru al organizațiilor autohtone de profil, BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) și ARMA (Asociația Română pentru Măsurarea Audiențelor) din 2014, mediaTRUST România aduce în prim-plan servicii premium și utilizează tehnologii de monitorizare și analiză media de ultimă generație.