Categories: Studii Media

Vizibilitatea miniștrilor în 2023. Ioan Marcel Boloș, Alexandru Rafila și Sorin Grindeanu, pe primele locuri.

mediaTRUST a efectuat analiza detaliată a vizibilității miniștrilor și a partidelor politice aflate la guvernare, monitorizând prezența lor în presa scrisă, televiziune, radio, presa online și social media în intervalul 1 ianuarie – 31 decembrie 2023.

 

În cursul anului 2023, România a fost martora schimbării Guvernului, generată de rotația guvernamentală. Nicolae Ciucă, reprezentant al PNL, a condus Guvernul până pe 12 iunie 2023, urmat de Marcel Ciolacu din PSD, care a preluat mandatul începând cu data de 15 iunie 2023 și continuând până în prezent.

 

Potrivit studiului realizat de mediaTRUST, miniștrii din cabinetele Ciucă și Ciolacu au fost menționați

într-un număr de 729.769 de materiale media. Aceste referințe îi prezintă pe miniștri în calitate de responsabili cu diverse portofolii în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2023 și 31 decembrie 2023.

 

Cel mai mediatizat ministru în 2023 – Ioan Marcel Boloș.

 

Ioan Marcel Boloș a fost cel mai vizibil ministru în 2023. Cu 71.693 de mențiuni în materiale jurnalistice, el se clasează pe primul loc în topul mediaTRUST. Momentul cu cea mai ridicată vizibilitate a ministrului finanțelor a avut loc în luna septembrie 2023, când a fost menționat în peste 10.000 de materiale în diverse surse media din România. Subiectele cu cea mai mare mediatizare au fost legate de pachetul de măsuri fiscale și de impactul bugetar al acestora. La TV, postul Digi24 a fost lider în difuzarea materialelor în care ministrul Boloș a fost menționat, cu un total de 1.510 materiale, urmat de Antena 3 CNN, care a difuzat 1.389 de materiale.

 

În clasamentul mediatizării miniștrilor în 2023, poziția a doua a fost ocupată de Alexandru Rafila, ministrul sănătății. Acesta a fost menționat într-un număr de 63.404 de materiale în toate mediile monitorizate de mediaTRUST, iar momentul cu cea mai înaltă vizibilitate s-a înregistrat pe întreg parcursul lunii ianuarie 2023. Subiectul cel mai intens dezbătut în această perioadă a fost legat de epidemia de gripă, accentuându-se problema lipsei unor medicamente în farmacii, situație ce a afectat atât copiii, cât și adulții caree s-au confruntat cu gripa și alte afecțiuni.

 

Sorin Mihai Grindeanu a fost menționat în 52.557 de materiale în presa scrisă, la radio, la televiziune, pe platformele online și în social media pe parcursul anului 2023, cu un vârf de vizibilitate în luna martie. Acest moment coincide cu gravul accident feroviar petrecut în gara din Galați, unde o locomotivă a intrat cu viteză într-un vagon de călători ce urma să fie tractat. Digi 24 și B1TV au fost televiziunile cu cele mai multe materiale despre ministrul transporturilor, 906, respectiv 735.

 

Ligia Deca, ministrul educației, se clasează pe locul 4, fiind menționată într-un total de 59.041 de materiale jurnalistice în cursul anului 2023. Aceasta a cunoscut o mediatizare semnificativă în luna iunie 2023, context în care s-a desfășurat cea mai amplă grevă a profesorilor din ultimii 20 de ani.

 

Următoarea poziţie revine fostului ministru al  muncii și solidarității sociale până pe 13 iulie 2023, Marius-Constantin Budăi. Acesta a demisionat din funcție în contextul scandalului „azilele groazei”. În luna mai 2023 a fost cel mai vizibil în mass-media, mai ales datorită faptului că a agreat cu reprezentanţii Comisiei Europene o serie de principii şi criterii legate de sistemul de pensii.

 

În ierarhia mediatizării pe parcursul întregului an 2023, următorii în ordinea numărului de apariții în mass-media sunt: Marian-Cătălin Predoiu, care a deținut funcția de ministru al justiției în timpul guvernului Ciucă și ulterior ministru al afacerilor interne în guvernul Ciolacu. Acesta a fost menționat în peste 36.214 de articole jurnalistice și este urmat de Sebastian-Ioan Burduja, care până la 15 iunie 2023 a ocupat funcția de ministru al cercetării, inovării și digitalizării în Guvernul României, în prezent ministru al energiei în cabinetul Ciolacu, menționat în 33.833 materiale jurnalistice, dar și de fostul ministru al afacerilor interne, Lucian Nicolae Bode pe poziția a opta, cu 32.782 articole în mass-media.

 

Gabriela Firea, fost ministru al familiei și egalității de șanse până la data de 14 iulie 2023, ocupă locul 9, cu 29.407 de materiale în care a fost menționată. De altfel, în iulie 2023 a avut și vârful vizibilității, în contextul demisiei în urma scandalului „azilelor groazei”.  Adrian Câciu, ministrul al finanțelor în cabinetul Ciucă și actualul ministru al investițiilor și proiectelor europene, întregește topul primilor 10 cei mai vizibili miniștri ai anului 2023, cu 28.732 de materiale în care a fost menționat, cu un trend ascendent începând din februarie până în mai 2023.

Alina Gorghiu, ministru al justiției din iunie 2023, intră în top pe locul 11, cu 27.018 materiale în mass-media. Locul 12 este ocupat de Petre Daea, ministru al agriculturii și dezvoltării rurale în cadrul cabinetului Ciucă, menționat în 24.564 de materiale. Acesta este urmat de Bogdan Lucian Aurescu, fostul ministru al afacerilor externe, menționat în 23.168 de articole în presa scrisă, radio, tv, online și social media și de Angel Tîlvăr, ministrul apărării naționale, care apare citat în 21.482 de materiale în 2023. Pe poziția 15 este Simona Bucura-Oprescu, cu 20.698 de materiale, cu un vârf al vizibilității în luna noiembrie 2023, cele mai multe articole fiind în contextul aprobării proiectului legii pensiilor, după ce şedinţa de Guvern a fost amânată pe fondul neînțelegerilor dintre PNL și PSD.  Pe 16 intră în topul vizibilității miniștrilor în 2023 Mircea Fechet, ministrul mediului, apelor și pădurilor, menționat în 16.122 de articole jurnalistice, iar pe locul 17, cu 15.015 de materiale în media, este Virgil-Daniel Popescu, fostul ministru al energiei, acesta nemaifăcând parte din noul Guvern condus de Marcel Ciolacu. Luminița Odobescu, ministrul afacerilor externe, este pe 18, cu 14.486 de materiale în care a fost menționată. Următoarea poziție este ocupată de Hunor Kelemen, fostul vicepremier din partea UDMR, menționat în 14.185 de articole jurnalistice. Cu un vârf al vizibilității în iunie 2023 și în contextul anunțului acestuia că UDMR nu va vota Guvernul Ciolacu, Hunor Kelemen ocupă poziția 19. Este urmat de Florin Barbu menționat în 14.092 de materiale și de fostul ministru al mediului, apelor și pădurilor, Barna Tánczos, menționat în 13.296 materiale. Pe poziția 22 se află Raluca Turcan, ministrul culturii după 15 iunie 2023 – 12.127 de materiale, în timp ce pe poziția 23 se situează fostul ministru al dezvoltării, lucrărilor publice și administrației în guvernul Ciucă, Attila-Zoltán Cseke, cu 11.194 de materiale. Pe locul 24 se regăsește actualul ministru al economiei, antreprenoriatului și turismului, Radu Oprea, menționat în 10.863 de materiale jurnalistice. Pe următoarele poziții se alfă ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, Adrian Veștea, citat în 7.710 articole și Lucian Romașcanu, ministrul culturii în guvernul Nicolae Ciucă, cu 6.097 de materiale jurnalistice până la momentul rotației guvernamentale. Florin Marian Spătaru, ministru al economiei din Guvernul Nicolae Ciucă a fost menționat în 5.767 de materiale și este urmat de actualul ministru al familiei, tineretului și egalității de șanse, Natalia Intotero, cu 5.746 de materiale în mass-media.

Pe ultimele 3 poziții în clasamentul vizibilității miniștrilor în 2023 s-au situat fostul ministru al tineretului și sportului, Carol-Eduard Novák, menționat în 5.471 de materiale, urmat de Bogdan Ivan – actualul ministru al cercetării, inovării și digitalizării, menționat în 4.617 materiale și Constantin-Daniel Cadariu, ministru al antreprenoriatului și turismului în cabinetul Ciucă, cu 2.977 de materiale în media.

 

Miniștrii PNL, mai vizibili decât cei din PSD în 2023

 

În intervalul 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2023, la nivelul partidelor politice, cei mai mediatizați miniștri au fost cei din PNL, menționați în 352.186 de materiale jurnalistice în toate mediile de difuzare. Dintre aceștia, Ioan Marcel Boloș ocupă prima poziție, cu 71.693 de materiale. Este urmat de Ligia Deca, cu 59.041 de materiale și de Cătălin Predoiu, cu 36.214 materiale în care a fost menționat. Miniștrii PNL au avut cea mai mare audiență, iar conform calculelor mediaTRUST, fiecare român a intrat în contact cu mesajele despre aceștia de cel puțin 470 de ori în pe parcursul anului 2023.

 

Miniștrii PSD au avut 332.536 de materiale în care au fost menționați în 2023, iar Alexandru Rafila a fost cel mai vizibil ministru PSD în 2023, cu 63.404 materiale. Este urmat de Sorin Grindeanu, cu 59.843 de materiale și de fostul ministru al muncii, Marius Constantin Budăi, prezent în 37.224 de materiale în presa din România. La nivelul audienței, mesajele miniștrilor PSD au ajuns la fiecare român de cel puțin 422 de ori pe parcursul anului 2023.

 

În același timp, miniștrii din partea UDMR în timpul guvernării Ciucă, în perioada 1 ianuarie 2023 – 12 iunie 2023, au acumulat 80.360 de materiale în care au fost menționați. Hunor Kelemen a fost cel mai menționat, în 14.185 de materiale, foarte aproape de Barna Tánczos, menționat în 13.296 materiale în presa din România.

 

Metodologie

 

Notă: În prezentul studiu, Vizibilitatea miniștrilor și a partidelor politice generată de miniștrii cabinetelor Ciucă și Ciolacu – Presă scrisă, presă online, radio și TV, pentru o analiză echilibrată și pentru păstrarea echidistanței în evaluarea mediatizării echipelor ministeriale, apariţiile Primului Ministru Nicolae Ciucă și ale Primului Ministru Marcel Ciolacu, nu au fost incluse. În realizarea studiului s-au luat în calcul doar miniștrii cu portofoliu în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2023.

Analiza include toate materialele din presa tipărită, posturile de radio și TV monitorizate de mediaTRUST precum și site-urile, paginile oficiale facebook, twitter, instagram, youtube, bloguri, podcast-uri si comentarii retele socializare. Pentru mai multe detalii privind monitorizarea presei scrise, radio, TV, online și social media consultați www.mediatrust.ro.

Pentru măsurarea impactului (audienţei) materialelor incluse în studiu sunt folosite datele de audienţă furnizate de ARMA (pentru televiziuni), BRAT (pentru presa tiparită), ARA (pentru radio) şi metode proprietate mediaTRUST în cazul mediului online (inclusiv Social Media).

 

Despre mediaTRUST

 

mediaTRUST România, este cea mai mare companie de monitorizare media din România.  Având cea mai îndelungată experiență pe piață (peste 20 ani) si cel mai vast portofoliu de clienți (peste 600 clienţi în anul 2023), mediaTRUST România s-a afirmat ca element esențial în industria sa și este recunoscută drept un reper al domeniului. Din anul 2004 a devenit membru al FIBEP (Federation Internationale des Bureauxd’Extraits de Presse) dezvoltând parteneriate în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est prin care oferă acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, radio, TV, online și social media). Membru al organizațiilor autohtone de profil, BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) și ARMA (Asociația Română pentru Măsurarea Audiențelor) din 2014, mediaTRUST România aduce în prim-plan servicii premium și utilizează tehnologii de monitorizare și analiză media de ultimă generație.

Gabriela Stanescu

Share
Published by
Gabriela Stanescu

Recent Posts

Cele mai citate surse din mass-media Februarie 2024

Într-o lume în care informația înseamnă putere, este esențial să știm cine ne influențează gândirea și deciziile. În acest sens,…

8 luni ago

Digi 24 a fost cea mai citată sursă media din România în luna ianuarie 2024. Antena 3 CNN și Fanatik se clasează, de asemenea, pe podium.

Clasamentul din ianuarie al celor mai citate mijloace de informare în masă din România se deschide cu Digi 24. Potrivit…

9 luni ago

Fotbalul conduce în topul Federațiilor Sportive, urmat de Handbal și Baschet

În luna ianuarie, Federația Română de Baschet urcă pe locul 3 în clasamentul celor mai mediatizate Federații Sportive din România.…

9 luni ago

Valentine’s Day în România: Impactul și prezența în media

Valentine's Day, Ziua Îndrăgostiților în tradiția occidentală, devine o oportunitate de marketing exploatată intens de către comercianții din România, aspect…

9 luni ago

Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale – Cel mai vizibil în media

În luna ianuarie 2024, Florin Barbu a fost ministrul cu cea mai extinsă acoperire mediatică din rândul colegilor săi din…

9 luni ago

Profi conduce clasamentul spoturilor difuzate la radio, TV și presă scrisă în prima lună a anului 2024

Potrivit analizei de monitorizare mediaTRUST, efectuată între 1 și 31 ianuarie 2024, Profi, lanțul de supermarketuri și magazine de proximitate…

10 luni ago